
Kundcase: GodEl
När elpriserna sköt i höjden och oron spreds svarade GodEl med att kommunicera lugnt, pedagogiskt och transparent. Genom strategiskt innehåll i på webb, i sociala medier och nyhetsbrev kunde GodEl stärka förtroendet, minska paniken – och hjälpa kunderna att fatta kloka beslut i en osäker tid.
Trygg kommunikation under elpriskrisen.
Under vintern 2022 rusade elpriserna i Sverige och många kunder kände stor oro och osäkerhet. Medierna rapporterade dagligen om rekordhöga priser och panikartade beslut om att byta elbolag blev vanliga – trots att avtal med bra ”deals” ofta är dyrare i längden. För GodEl, ett schysst elbolag som skänker hela sin vinst till ideella organisationer, var det avgörande att kommunicera lugnt, pedagogiskt och transparent för att behålla kundernas förtroende.
Amelie stöttade GodEl som senior kommunikatör på deltid. Jag tog fram en genomtänkt innehållsplan för sociala medier och skapade löpande innehåll som hjälpte kunderna att förstå elmarknaden, fatta långsiktigt kloka beslut och känna sig trygga med sitt elavtal.
Utöver det producerades nyhetsbrev och kundkommunikation via mejl för att hålla kunderna informerade med relevant och tydlig information.
Resultatet blev en kommunikation som både utbildade och lugnade, vilket minskade risken för impulshandlingar och stärkte kundrelationerna.
Genom att vara närvarande, transparenta och pedagogiska kunde GodEl behålla kundernas förtroende, och locka nya – trots den turbulenta situationen på elmarknaden.