
Kundcase: Fryshuset
När debatten om gängkriminalitet dominerades av ståndpunkten att hårdare tag var den enda lösningen hjälpte vi Fryshuset att få ut ett annat perspektiv – om förebyggande insatser, relationer och långsiktiga lösningar. Med smart pressarbete, budskapsarbete och medieträning fick Fryshusets röst stort genomslag i samhällsdebatten.
När debatten om gängkriminalitet behövde en annan röst.
Hösten 2023 dominerades nyhetsflödet i Sverige av gängkriminalitet, skjutningar och sprängningar. Gängen rekryterade allt yngre personer och frågan alla ställde sig var hur utvecklingen skulle kunna brytas. Den dominerande lösningen i debatten var hårdare tag – men Fryshuset hade en annan ingång. Med sin långa erfarenhet av att arbeta med unga i riskzon ville de lyfta hur förebyggande insatser och relationsskapande arbete kan stoppa rekryteringen till gängen.
Under hösten 2023 och hela 2024 hade Amelie ett uppdrag som press- och opinionsansvarig för Fryshuset. Genom en kombination av budskapsarbete, coachning av talespersoner, medieträning och ett proaktivt pressarbete säkerställdes att Fryshusets perspektiv fick genomslag.
Resultatet blev en stark närvaro i nyhetsrapporteringen, där Fryshuset både fick sätta ord på hur samhället kan agera för att vända utvecklingen och där Fryshusets olika verksamheter och initiativ för unga fick större utrymme än tidigare. Fryshusets experter syntes i ledande medier och budskapet om vikten av långsiktiga lösningar blev en del av den offentliga debatten.